Jumat, 03 Agustus 2012

Bimbinglah Aku Bersamamu.

Aku Terlanjur. Bimbinglah Aku Bersamamu.

Assalamualaikum Wr. Wb.



Aku pernah bertemu dengan seorang gadis

Sejak kali pertama terserempak dengan dia

Tersimpan suatu perasaan ingin mengenalinya

Dengan lebih dalam dan rapat lagi

Namun itu cuma suatu harapan yang x pernah dizahirkan

Sehinggalah pada suatu hari

Pertemuan pertama bermula dengan suatu sapaan

" Hye Naim "

Maka bermulalah suatu kisah hidup

Yang memberi pengajaran buat diriku sendiri.




Aku x pernah tahu, siapa dia sebelum ni dan pertemuan hanya bermula di suatu kem. X sangka, perasaan yang x diundang ini datang dalam hidup aku.Adoiii~ gelii jiwang2 ni.pegi jauh2 laa feeling! Banyak perkara yang buat aku semakin nak kenal dengan dia.Dia jujur,yang dia night club girl and sangat sosial.


Suatu hari, aku cakap kat dia.


" Kenapa nak kawan dengan naim?"

" Pelik sebab budak2 laki kt sini ramai je nak kenal dengan u, but why me?"

U know right, saya mcm ne, so u x kesah?


Then She told me 


" Owh yea. Aku pun x tahu la kenapa nak kawan dengan lu. Lu nak kawan dengan gua ea?"

" Perempuan mcm aku ni sapa lah nak kan, ko tengok je la aku, x mcm pompuan pun kan?"

" Dah la cakap kasar, layan org pun kasar, eish~ pelik la kau ni naim, ko ni da x betul aku rasa"

" Aku x kesah pun nak kawan dengan kau, tapi aku rasa x layak la beb sebab kau baik , aku pulak mcm ni, ko x malu ke dengan kawan2 kau?"


Humm.See??


"Pelik sebab dia boleh nak kawan dengan aku, padahal cara hidup kita sangat berbeza, so mesti ada something yang dia nak kongsikan"


Suatu hari dia pernah cakap kt aku.


" Lu nak tau x kenapa gua suka kawan dengan lu?"

"Sebenarnya, masa 1st time aku solat jemaah kt kem ni, masa tu 1st time aku menangis x henti2 masa imam tu baca al-fatihah, aku x tau kenapa aku x leh tahan air mata aku"

"Imam tu baca al-fatihah memang best laa beb, aku x tahan sampai aku menangis, tu la 1st time aku nangis dalam solat"

" Aku ingat kan Ustaz mana la yang jadi imam, lepas tu aku cari sapa imam tu sampai laa aku tahu, rupa-rupanya kau laa yang imam kan naim?"


Ape respon aku masa tu tau.


" Ha?? hahaha. yelahh, aku la tuh. Sebab tu la aku pelik, kenapa kau nak kawan dengan aku ha? Ko x takut ke kawan dengan aku? kang aku ceramah ko baru tahu?! hahaha"


Tapi dia ketawa jerr.


" Hahaha. Gua nak takut dengan lu?"

" Silap2 luu takut dengan gua la beb, lu x malu ke pak imam kawan dengan pompuan macam gua ni. hahah!?"


Budak ni memang betul2 brutal la. Aku pun pelik. Lepas tu kitorang still kawan mcm biasa. Sampai suatu hari aku beranikan diri tanya pasal hidup dia, kisah family dia, pengalaman dia, kenapa dia ganas2 mcm tu, kenapa dia mcm anti laki, kenapa dia nak jugak kawan dengan aku dan mcm2 lagi la kan. Lepas tu baru la aku tahu yang dia ni banyak sangat masalah dalam hidup dia.


Dalam keadaan nangis dia cakap


"Aku ada bapak, tapi memang x guna, dia khawin lain tinggalkan aku adik beradik dengan mak aku hidup mcm org pelarian, aku kerja sendiri cari duit nak g skolah dari kecik, kitorang suma survive.Aku x pernah mintak mak bapak aku duit, Apa yang aku ada hak aku. Orang lain xde hak camput hidup aku. Sebab tu aku jadi mcm ni, kasar, brutal sume, tapi aku ada perasaan, kau je x tahu!!"


" Aku x sembahyang kat umah, adik beradik aku sume x sembahnyang. Ko x tahu hidup aku mcm ne. Sebab tu aku kawan dengan kau, sebab aku harap kau boleh bagi aku dorongan. Sebenarnya aku nak berubah, tapi aku xde sokongan.Dari form 1 lagi, aku da minum arak, aku memang macam syaitan la. mesti ko x caya kan?"


( aku nak menangis dengar die cerita)


" Naim, aku ada pakwe tapi sekarang dia tinggalkan aku, aku benci laki. Aku da gugurkan anak dia, sebab xnak dia malu, aku jaga nama dia, aku buat ape yang dia nak, tapi dia tinggalkan aku."


"Aku x penah terfikir nak baik dengan mana2 laki, tapi sejak aku kenal kau, kau je laa yang betul2 buat aku  terbuka pintu hati. Aku da mula sayang kau"


"Naim aku tahu, aku x layak untuk kau, kau lupakann lah aku sebab kita x layak bersama, aku sayang kau sebab kau yang ajak aku solat, kau nasihat aku pakai tudung, kau suruh aku berubah, aku sukaa kau layan aku mcm tu sebab aku x pernah rasa mcm tu.Kau da bagi aku harapan baru"


" Terima kasih sebab kau hadir dalam hidup aku. Aku janji balik ni aku berubah. Aku akan cuba pakai tudung. Aku berhenti pegi club. Aku nak solat kat rumah."


"Naim, masa mula2 kenal kau, aku memang x harap apa2 daripada kau, tapi jujur aku cakap, hati aku da terbuka untuk kau. Harap kau paham. Tapi aku sedar, aku x layak untuk orang mcm kau"


" Naim bimbing lah aku, sebab aku betul2 perlukan kau untuk berubah"


Aku menangis sebab ni la pertama kali dalam hidup aku berdepan dengan keadaan mcm ni. Aku betul2 terpanggil nak tolong dia, dan aku betul2 boleh terima dia kalau Allah dah tetapkan jodoh aku dengan dia.Walaupun dia da jauh menyimpang, tapi aku yakin, Allah jumpakan aku dengan dia untuk aku bantu dia. Aku da mula buka pintu hati ini untuk dia, dan hari terkakhir kat kem, cuma satu ayat yang dia bagi.


" Naim, kalau lepas ni kita da xde pape, cuma satu harapan aku, harap kita jadi kawan sampai bila2, aku janji aku akan berubah, terima kasih sebab sudi kawan dengan aku kt sini"


Lepas Keluar Kem


 Alhamdulillah aku tengok banyak perubahan dalam hidup dia. Dia da mula pakai tudung, da solat kat umah, da x join modelling, and x pergi club. Abes semua gambar2 kat FB dia yang x tutup aurat die privatekan. Alhamdulillah.


Tapi......


Lepas kenal dengan sorang laki ni, dia da mula berubah, dia da x mcm yang aku harapkan. Aku nasihat dia, tapi macam da x berkesan. Budak laki tu, banyak tolong dia kt sana. Budak tu pun kayaa. Businessman muda. Dan sekarang dia da x pakai tudung. Da g club balik. Da berubah macam sbelum aku kenal dia.


Aku betul2 terkilan..sedih..dan rasa bersalah..

Sebab aku x mampu buat dia terus bertahan pada jalan yang betul. Mungkin sebab aku pun x betul2 bimbing dia.


Apa yang terjadi, betul2 beri pengajaran yang besar dalam hidup aku.


Aku x paham,kenapa wanita mudah sangat jatuh pada harta dan kekayaan, aku cuma berdoa, supaya dia akan mendapat hidayah dan berubah.Aku da lama da contact dia, tapi ade laa jengah2 kt Facebook  pasal life dia sekarang.


Apa Yang Aku Tulis Cuma Pengalaman Hidup
Untuk Pengajaran Buat Kita Semua

Apa Yang Baik Jadikan Tauladan


-Jangn copy and paste cerita ini-



Terima Kasih Sudi Baca.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar